Selektywna percepcja

Selektywna percepcja jest ogólnym określeniem błędów poznawczych polegających na nieświadomej zmianie naszej percepcji przez nasze przekonania i oczekiwania.

Wielokrotne przeprowadzane badania pokazały, że ludzie, którym zasugerowano, że pite przez nich napoje zawierają alkohol (choć w rzeczywistości były bezalkoholowe), określają siebie często jako lekko „wciętych” i zachowują się jak będący pod wpływem alkoholu. Efekt ten jest blisko związany z efektem placebo.

Przykładem selektywnej percepcji jest zjawisko wrogich mediów. W przykładowym badaniu (Hastorf, Cantril, 1954) pokazywano studentom z Princeton i Dartmouth jeden z bardziej brutalnych meczów futbolu amerykańskiego pomiędzy tymi uczelniami. Widzowie z Princeton zauważali w nim średnio dwa razy więcej przypadków naruszenia przepisów przez zawodników Dartmouth niż widzowie z Dartmouth. W badaniu jeden z widzów z Dartmouth nie stwierdził nawet ani jednego naruszenia zasad ze strony Dartmouth i poprosił badających o pokazanie mu rzekomo brakujących fragmentów meczu.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *